نشست هم اندیشی و گپ و گفت محیط زیستی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با دکتر اسماعیل کهرم بوم شناس و کنش گر برجسته محیط زیست و مهندس محمد درویش، عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و کنش گر محیط زیست صبح روز چهارشنبه 99/08/14 در دفتر ساختمان جهاد دانشگاهی و به همت مدیریت سبز دانشگاه فردوسی برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر بنی هاشمی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های مدیریت سبز دانشگاه فردوسی مشهد، به تبیین فعالیت کمیته‌ها و اقدامات انجام شده پرداخت  و مهمترین مسائل و چالش های محیط زیستی دانشگاه فردوسی مشهد از جمله ترافیک، پسماند، مسائل مرتبط با انرژی و فرهنگ‌سازی در این زمینه‌ را بر شمرد.

سپس هریک از دانشجویان به بیان نظرات خود پرداختند و سوالات و نکاتی پیرامون معضلات محیط زیستی جامعه را مطرح کردند.

در ادامه دکتر کهرم، بوم شناس و مشاور سابق سازمان محیط زیست کشور سخن گفت و پردیس سبز دانشگاه فردوسی را محیطی آرامش بخش و بسیار بزرگ توصیف کرد.
وی همچنین از مسیرهای پیاده و دوچرخه، فضای سبز و توسعه گفتمان سبز در دانشگاه فردوسی تقدیر و تشکر کرد و گفت: دانشگاه سمبلی از جهان (Universe) است و می بایست آنچه که بیرون از آن وجود دارد را تحت تاثیر قرار دهد.

سپس مهندس محمد درویش، فعال سرشناس محیط زیست کشور ضمن تاکید بر نقش جنبش ها و فعالیتهای دانشجویی بر محیط زیست کشور گفت: مشهد مقدس و خراسان رضوی در موقعیت بسیار ویژه ای از لحاظ وضعیت آب و انتقال آن، کشف رود، دشت های بحرانی، حاشیه نشینی و ... قرار دارد و دانشگاه‌ فردوسی می‌تواند با به تصویر کشیدن این مسائل نقش به سزایی ایفا نماید.

وی در ادامه ضمن تقدیر از مدیریت سبز دانشگاه فردوسی و تلاش های دکتر بنی هاشمی، دانشگاه سبز را استراتژیک ترین و راهبردی‌ترین واحد دانشگاهی در این حوزه دانست و موفقیت آینده را در گرو مشارکت امروز دانشجویان دانست.

وی همچنین به مسئله خودروها در دانشگاه پرداخت و گفت: تعجب میکنم که در چنین روزهایی که دانشگاه تعطیل است، این تعداد خودرو در محوطه دانشگاه تردد می‌کنند و دانشگاه می‌بایست فرهنگ عدم استفاده از خودروی شخصی و حمل و نقل بوم‌محور را ابتدا در داخل دانشگاه و سپس در کشور رقم بزند.

مهندس درویش در ادامه گفت: ورود پساب ها و شیرابه ها به سفره‌های زیرزمینی را ناشی از عدم مشارکت ۹۵ درصد شهروندان در تفکیک زباله دانست که این مهم را می‌توان با مشارکت دانشجویان و توجه به مسائل پسماند از جمله استفاده از کیسه پارچه‌ای، لیوان شخصی و ... در بدنه جامعه نهادینه کرد.

وی در پایان گفت: اکنون چشم امید شمال شرق کشور به دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاهیان است که چه دستاوردی برای مسائل کلان این بخش مهم کشور دارد و دانشگاه سبز و سایر نهادها و تشکل‌های دانشجویی می‌توانند در این زمینه پیشگام باشند.

جستجو پایان نامه سبز

رویدادهای پیش رو

حامیان دانشگاه سبز

 

اتاق فکر

اپلیکیشن اکو پایا

پوستر های آموزشی

مسابقه سبز شو